Hoofdmenu

Drie redenen waarom je mij je teksten laat schrijven

Regelmatig krijg ik de vraag wat ik dan precies doe als tekstschrijver. Vorige week nog stelde mijn buurman die vraag. Ik antwoordde hem dat ik advertenties, brochures en andere reclame-uitingen schrijf. Maar ook interviews, jaarverslagen, artikelen en teksten voor websites. Of ik corrigeer en herschrijf teksten die door anderen zijn geschreven. Hij was verrast door mijn antwoord, kon zich er vooraf niet echt een voorstelling van maken, en vroeg meteen daarna: ‘Maar voor wie doe je dat dan allemaal?’. ‘Nou, voor kleine zelfstandigen, maar ook particulieren, bedrijven zonder afdeling communicatie of juist ter ondersteuning van een afdeling communicatie’, antwoordde ik hem. Ik besefte na dit gesprek dat het voor mij wel glashelder is wat ik doe en wat ik kan, maar dat dat niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen en antwoord te geven op de vraag: waarvoor kun je bij mij terecht?


1.Teksten met een persoonlijke benadering.

Een persoonlijke benadering van een tekst, passend bij de opdrachtgever en bij de doelgroep, vind ik heel belangrijk. Dat klinkt je misschien heel logisch in de oren maar dat is het in de praktijk niet altijd.
Ik hoorde onlangs bijvoorbeeld van de mogelijkheid om zzp’ers in de bouw standaardteksten aan te bieden op hun website. Een tekst waarbij de titels en de inhoud van de pagina’s al grotendeels voorgekauwd zijn. De tekst afronden is dan een invuloefening. Dat klinkt makkelijk, lekker snel klaar.  Maar waarin onderscheid je je dan als ondernemer? Wat maakt jou uniek dat ze jou moeten nemen voor de verbouwing van een badkamer en niet jouw buurman verderop in de straat met diezelfde tekst op zijn site? Een persoonlijke insteek van een tekst heeft voor mij meerwaarde. Of het nu om een advertentie gaat, een brochure of een website. De tekst moet bij jou passen en moet je onderscheiden van de massa. Dan val je op en onthouden mensen jou en jouw bedrijf. Samen met jou bespreek ik die insteek en zoeken we wat bij jou past.


2. Snel een tekst nodig? Korte deadline geen probleem.

Flexibiliteit tonen vind ik heel vanzelfsprekend. Daarmee bedoel ik niet dat ik met alle winden meewaai maar dat ik op elk gewenst moment een tekst kan aanleveren. Zo belde er laatst om 08.00 uur ’s morgens een ondernemer die  ’s middags een advertentietekst moest hebben voor haar bedrijf voor de aankondiging van een open dag later die week. Ik heb haar rond lunchtijd een concepttekst gestuurd, zij stuurde mij haar reactie en halverwege de middag was de tekst definitief. Klaar voor de drukker. Als jouw tekst of correctie op korte termijn gereed moet zijn, kun je dus ook bij mij terecht.


3. Schrijven over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Om over de meest uiteenlopende onderwerpen te schrijven, is een brede interesse en een flinke dosis inlevingsvermogen wel heel erg handig. Een brede interesse en een gezonde nieuwsgierigheid zorgen ervoor dat ik vragen stel, meer wil weten, details wil weten. Alles wil weten om te bepalen wat ik wel en niet schrijf, wat wel en niet uitnodigt om te gaan lezen. En een groot inlevingsvermogen stelt me in staat om me te verplaatsen in diverse opdrachtgevers en branches. In het werk van een hoogleraar die op zoek gaat naar nieuwe methoden om de traditionele relatie tussen baas en medewerker te vernieuwen. In een digitaal tekeningenbeheersysteem. Of in het promoten van een theehuis. Heel verschillend maar even boeiend. Heb jij een tekst nodig over een heel ander onderwerp? Zeker weten dat het ook mijn interesse heeft.

‘Heb je dan geen specialiteit?’ hoor ik je zeggen. Jawel hoor, mijn specialiteit is schrijven in goed Nederlands. Kan ik je daarbij helpen? Spreek me aan, bel of mail me en ik ga voor je aan de slag!


Deze blog is geschreven als onderdeel van de Blog Away NL e-cursus. 

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit bericht.

Geef een antwoord

NIEUWSGIERIG NAAR WAT IK VOOR JOU KAN BETEKENEN?
Bel of mail gerust voor meer informatie via 06-154 453 41 of info@cbthuisintaal.nl