Hoofdmenu

En dan vraagt ze: ‘Waarom?’

Half zingend pakt ze zelf haar jasje van de kapstok. Als ze het aangetrokken heeft, twijfelt ze even welke sjaal ze erbij zal dragen. Ze besluit de roze te kiezen en ik help haar hem twee keer om te slaan. Zo, ze is er klaar voor. Samen helpen we haar zusje in de jas. Niet? Nee, zij wil het ook zelf doen en gooit de jas opengeslagen op de grond om hem dan over haar hoofd aan te trekken. Een trucje dat ze onlangs geleerd heeft. Mijn hulp heeft ze dus niet meer nodig en dat laat ze duidelijk blijken met de lach op haar gezicht.

Het is nog best donker buiten als we de auto in stappen. De gordijnen van onze overburen zitten nog dicht. Ach, waarom zouden zij ook al op zijn? Ze hebben de dag voor zichzelf. In de verte slaat de kerkklok één keer. Half acht. We zijn mooi op tijd. Als we het dorp uitrijden, zie ik aan de horizon de zon opkomen. Een geweldig kleurenpalet siert de lucht. De fel oranje bal van licht vormt het centrale middelpunt, tal van andere kleuren in een tintje lichter omringen de zon. ‘Kijk eens wat een mooie lucht,’ roep ik enthousiast. ‘Wat is dat, mama?’ vraagt ze me. ‘Dat is de zon. Mooi hè? Dan wordt het dus een mooie dag’, voeg ik eraan toe. ‘Maar waarom is dat?’ Tja, waarom is de lucht zo mooi gekleurd. ‘Omdat de zon er zin in heeft’, probeer ik. Maar ze neemt geen genoegen met mijn antwoord. ‘Nee, waarom is de lucht zo, mama?’ Ik denk even na en zeg dan: ‘Tja, dat is gewoon zo.’ Ik kijk achterom. Ze staart naar buiten met nog steeds een groot vraagteken op haar gezicht. Het antwoord is dus nog niet naar haar tevredenheid. Ik blijf het lastig vinden om een bevredigend antwoord te geven op al haar waarom-vragen want dat zijn er nogal wat tegenwoordig.

En toch begrijp ik haar heel goed. In mijn werk wil ik ook graag het hoe en waarom weten. Als ik een brochure schrijf voor jouw bedrijf wil ik graag van je weten waarom je doet wat je doet. Waarom op die manier? Waarom vind je het belangrijk maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Waarom heb je aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Waarom vind je een persoonlijk contact met klanten prettig? Alleen met die antwoorden kan ik jouw passie juist onder woorden brengen en aan de buitenwereld vertellen wat je daadwerkelijk motiveert en waarom jij anderen wilt helpen met jouw werk. Hetzelfde geldt voor een website die ik voor je schrijf of herschrijf. Wat drijft jou? Hoe wil jij je klanten van dienst zijn? Waar sta je voor? Hoe omschrijf je jezelf? Als ik een persbericht schrijf voor een evenement wil ik weten waarom voor een bepaalde opzet is gekozen. Als ik een jaarverslag schrijf, wil ik weten waarom activiteit x is georganiseerd. En ook als je mij vraagt jouw samenvatting op LinkedIn te schrijven, dan vraag ik je naar het hoe en waarom.

We zwijgen een tijdje. Ik stop voor een rotonde en net op het moment dat de weg vrij is en ik de rotonde op rijd, merk ik dat ze haar vraag over waarom de zonsopkomst zo mooi is alweer lang vergeten is. ‘Wat is dit, mama?’ En ik antwoord haar: ‘Dit is een rotonde.’ Het blijft even stil op de achterbank. En dan vraagt ze: ‘Waarom?’

 

Er zijn momenteel nog geen reacties op dit bericht.

Geef een reactie

NIEUWSGIERIG NAAR WAT IK VOOR JOU KAN BETEKENEN?
Bel of mail gerust voor meer informatie via 06-154 453 41 of info@cbthuisintaal.nl